Home dagelijks functioneren Weekmenu in 4 stappen: hoe ik elke avond eten op tafel zet

Weekmenu in 4 stappen: hoe ik elke avond eten op tafel zet

door Mysig

Jezelf elke avond een degelijke maaltijd voorschotelen is niet altijd evident. Zeker niet wanneer je na een lange werkdag uitgeput en overprikkeld thuiskomt en ‘s avonds ook nog andere verplichtingen hebt. Voor autisten en/of adhd’ers lijkt het vaak een mission impossible. Het menu plannen voor de hele week en op voorhand koken is voor mij de enige manier om niet te moeten leven op chips en koekjes.

© Elise Cordaro

© Elise Cordaro

1. Snelle en eenvoudige recepten vinden

Vooraleer je gerechten gaat inplannen, moet je eerst uitvogelen wat je wilt eten en vooral wat je wilt klaarmaken. Het perfecte recept is voor mij eenvoudig, snel en invriesbaar. Ik denk bijvoorbeeld aan ovenschotels, quiches, pastasauzen, soep, lasagna enz. Naast maaltijden om in te vriezen heb ik ook recepten voor bijvoorbeeld slaatjes of wok om on the spot klaar te maken voor wanneer ik meer tijd heb.

Ondertussen heb ik al een hele verzameling handige recepten bij elkaar gesprokkeld die ik meestal zelf nog een eigen twist heb gegeven of vereenvoudigd heb. Koken hoeft echt niet ingewikkeld te zijn of uren in beslag te nemen. Voortaan zal ik op deze blog mijn luie recepten met jullie delen.

2. Weekmenu plannen

Plan voor elke dag van de week een avondmaal in. Zorg voor een mengeling van maaltijden die je al in je diepvriezer hebt zitten en die je nog moet maken zodat je niet te veel werk hebt. Kies gerust ook eens voor een kant-en-klare maaltijd of een pak frietjes wanneer je weinig tijd hebt. De boog moet niet altijd gespannen staan. Hou bij het plannen van je weekmenu rekening met je avondprogramma. Zo kies ik voor een snelle, maar stevige maaltijd wanneer ik dansles heb.

Noteer je weekmenu, bijvoorbeeld op je command centre, en plan ook in wanneer je je inkopen gaat doen en wanneer je gaat koken.

© Elise Cordaro

© Elise Cordaro

3. Boodschappen doen

Door de enorme hoeveelheid aan prikkels en afleiding is een bezoekje aan de supermarkt allesbehalve gezellig voor wie autisme en/of adhd heeft. Doe je boodschappen daarom maar één keer per week op een rustig moment. Zelf doe ik de boodschappen meestal op vrijdagavond, een uur voor sluitingstijd.

Maak op voorhand een boodschappenlijstje aan de hand van je weekmenu en noteer in de loop van de week ook alle andere dingen die je nodig hebt. Wacht niet om ze op te schrijven, anders vergeet je ze. Mijn notitieblokje hangt aan de ijskast met magneettape van Hema.
Om zo snel mogelijk door de supermarkt te kunnen gaan zonder kris kras alle kanten te moeten oplopen, noteer ik mijn boodschappen in de volgorde van mijn route door de winkel. Ik teken ook een vakje voor elke aankoop dat ik verscheur wanneer ik het in de winkelkar heb gedeponeerd, bij wijze van afvinken maar dan zonder pen.

4. Koken

Koken doe ik doorgaans in het weekend. Meestal maak ik een tweetal gerechten klaar in grote hoeveelheden. Op die manier kan ik van elke maaltijd twee tot drie porties invriezen en heb ik altijd reservemaaltijden in huis.
Label alles wat je invriest, zo weet je in één oogopslag wat je nog allemaal hebt. Ook brood vries ik trouwens in, dan heb ik altijd verse boterhammen om mee te nemen naar het werk.

Er is heel wat tijd over moeten gaan vooraleer ik een systeem had gevonden dat werkt voor mij. Het is vooral een kwestie van trial and error. Hopelijk geven deze tips jullie wat inspiratie om een eigen systeem uit te dokteren.

© Elise Cordaro

© Elise Cordaro

Anders gaat ook - Elise Cordaro

Wat je nog leuk zou vinden

8 Opmerkingen

Martha 11 april 2016 - 06:30

Halleluja!!! Jij hebt de blog gepost die bij mij op mijn agenda lijstje stond van blogs schrijven en je hebt echt gewoon PRECIES dezelfde stappen beschreven!!! Oké natuurlijk niet helemaal precies precies maar wel bijna helemaal precies!! Goede blog!

Reply
Mysig 11 april 2016 - 10:03

Oh bedankt! Great minds think alike 😉 Nu ben ik wel benieuwd naar jouw blogpost!

Reply
Esther 11 april 2016 - 17:59

Ha wat grappig. Vanmiddag was mijn coach hier. We zijn gestart met een 4wekenplan om dit aan te pakken. Elke maandag ga ik voor de week koken en invriezen. Heb net het laatste bakje erin gedaan. Ook eentje vóór naar dansles. De zakken chips wil ik niet meer.

Reply
Mysig 11 april 2016 - 18:17

Wat grappig inderdaad! Leuk dat je vandaag je diepvriezer al gevuld hebt voor de rest van de week.

Reply
Hoe ik functioneer op het werk met autisme en adhd – Deel 2: Prikkels en concentratie | mysig 19 juni 2016 - 17:39

[…] Eet gezond. Dit kan ook moeilijk zijn, zeker in combinatie met een voltijdse job. Mijn tips heb ik een tijdje geleden gebundeld in dit blogartikel: Weekmenu in 4 stappen: hoe ik elke avond eten op tafel zet. […]

Reply
Marieke 18 januari 2018 - 22:58

Zeer interessante blog!! Ik vind koken en maaltijdplanning een ramp door mijn autisme. Heb je recepten voor pastasauzen, soepen, quiches, salades, wokgerechten? Ik ben geen keukenprinses

Reply
Mysig 12 februari 2018 - 20:33

Ik heb wel enkele eenvoudige recepten. Misschien een idee voor een volgende blogpost 🙂

Reply
Max 14 oktober 2019 - 00:11

hmm, ingevroren boterhammen zijn niet vers.

Reply

Laat een opmerking achter