Je dagelijkse leven organiseren: command centre

Het overzicht bewaren in het drukke grote mensenleven is voor mij één van de grootste uitdagingen sinds ik het nest heb verlaten. Werken, het huishouden, afspraken, administratie, sociale contacten… het is een ware evenwichtsoefening om mijn tijd en aandacht hiertussen te verdelen. Omdat ik erg visueel ben ingesteld, heb ik een één van de muren in de woonkamer opgeofferd aan een command centre.

© Elise Cordaro

De complete weekplanning

Om niets te vergeten en in één oogopslag te kunnen zien hoe mijn dag of week eruit ziet, moet al deze informatie gecentraliseerd en altijd zichtbaar zijn. Het belangrijkste onderdeel van mijn organisatiesysteem is de weekplanning. Ik kocht hiervoor een magnetisch whiteboard bij Ava. Met washi tape van Hema heb ik het ingedeeld in kolommen voor de dagen van de week en ik heb ook rijen gemaakt per categorie. ‘Meet’ zijn alle belangrijke afspraken, onder ‘do’ zet ik allerlei taken zoals betalingen doen, mails beantwoorden, koken, poetsen, boodschappen doen enz. ‘Eat’is het weekmenu en ‘relax’ zijn ontspannende activiteiten zoals hobby’s, afspreken met vrienden enz. Ik heb dus geen aparte planning voor meal prepping, alles staat op één plek. Enkel mijn boodschappenlijstje hangt aan de ijskast.

To do’s

Onder het whiteboard hangt een ’to do’-bakje. Hierin drop ik alle papieren waar ik nog iets moet mee doen. Op die manier slingeren ze niet overal rond en kan ik ze niet verliezen. Zodra ik iets heb afgehandeld, verdwijnt het document ofwel in de daarvoor voorziene map in het bureau, ofwel bij het oud papier als ik het niet langer nodig heb.
Een doorschijnend plastic bakje had ideaal geweest om altijd te kunnen zien wat erin zit. Maar omdat ik niet meteen kon vinden wat ik wou, heb ik een basic kartonnen mapje van Hema gebruikt dat ik wat heb omgebouwd.

© Elise Cordaro

Groeperen en weggooien

Op het magnetisch krijtbord van Ikea groepeer ik de zaken die minder dringend zijn, maar die ik wel bij de hand wil houden. Ik denk bijvoorbeeld aan een kortingsbon die ik wil gebruiken, mijn ecocheques die ik altijd vergeet, een uitnodiging of een ticket dat ik binnenkort nodig heb enz. Het is wel belangrijk om dit hoekje regelmatig uit te mesten en de dingen die je niet langer nodig hebt meteen weg te gooien. Als het niet overzichtelijk blijft, dan vervalt de hele functie van dit magneetbord.

Bovenaan prijkt tenslotte – hoe kan het ook anders – een klok. Deze muntgroene klok komt van Blokker.

Om dit hele planningsysteem zo goed mogelijk te integreren in mijn interieur heb ik simpelweg gebruik gemaakt van de drie kleuren die het meest in mijn interieur voorkomen, namelijk wit, zwart en muntgroen.

© Elise Cordaro

Related posts

Coronatijden overleven met autisme/ADHD

Weekmenu in 4 stappen: hoe ik elke avond eten op tafel zet

17 Opmerkingen

Precies Lies 23 november 2015 - 10:42
Altijd als ik nadenk over hoe ik graag men toekomstig huis zou inrichten, komt zo'n 'command centre' steeds voorbij. Het lijkt me zo erg handig en overzichtelijk, zeker voor zo'n vergeetachtige persoon als ik.
Mysig 23 november 2015 - 18:11
Het is inderdaad handig om niets te vergeten. Ik ben ook nogal een warhoofd :)
Saskia 3 januari 2016 - 17:08
Oké dit is echt heel handig! Ik vind de manier waarop jij je whiteboard hebt ingedeeld ook heel praktisch, kalm en overzichtelijk! En het geheel van de 4 items neemt niet eens veel ruimte in. Ik ga deze zeker onthouden voor de toekomst!
Mysig 3 januari 2016 - 17:13
Ik ben blij dat je het bruikbaar vindt :) Veel succes ermee!
Tessa 3 januari 2016 - 19:59
Super zeg, lijkt me zalig zo'n overzichtelijke plan-muur :-)
Mysig 4 januari 2016 - 13:15
Inderdaad! Het is misschien niet zo decoratief, maar ik kijk er toch graag naar :)
Masterdiploma's met autisme en ADHD - ADHDRitalin.nl 15 januari 2016 - 12:31
[…] is meer interessants te vinden op haar weblog, ook het artikel over het command center zal een hoop lezers van ADHD ritalin aanspreken.  En natturlijk kan je er ook terecht voor de […]
Evelien 6 maart 2016 - 10:18
Wauw, dit is echt heel erg handig. Ik ben meteen zo'n bord gaan kopen en gebruiken :)
Mysig 7 maart 2016 - 13:34
Oh super! :)
Weekmenu in 4 stappen: hoe ik elke avond eten op tafel zet | mysig 10 april 2016 - 21:46
[…] je weekmenu, bijvoorbeeld op je command centre, en plan ook in wanneer je je inkopen gaat doen en wanneer je gaat […]
De gevolgen van autisme & ADHD camoufleren – Mysig 2 april 2018 - 12:12
[…] en paste ik een eigen, omgekeerde, studiemethode toe: bottom-up studeren. Ook op het werk en thuis spelen autisme en ADHD mij enorm parten om dingen gedaan te krijgen en moet ik mij steeds behelpen […]
Sandra 9 augustus 2018 - 10:23
Geweldig. En als je zo'n plastic bakje wil ipv de envelop. Zoek ff op het merk 'sigel'. Die hebben van alles daarin.
Mysig 20 augustus 2018 - 19:01
Bedankt voor de tip!
Peter 17 december 2020 - 18:17
Hi Elise, echt knap hoe overzichtelijk en mooi geordend je "command centre" is... Gebruik je het 5j later nog altijd op deze wijze? Dit brengt volgens mij echt rust in je hoofd en belangrijke dingen zal je zo wellicht niet vergeten. Ik denk alvast na hoe ik dat in ons interieur ga 'integreren', liefst met steun van mijn huisgenoten :-).
Mysig 21 december 2020 - 20:47
Dag Peter, Ja, ik gebruik mijn command centre nog altijd! Gelukkig is mijn vriend - die anderhalf jaar geleden bij mij is ingetrokken - er ook fan van en kan het gewoon aan mijn muur blijven hangen :) Ik hoop dat je het ook in je interieur gaat kunnen integreren!
Peter 18 januari 2021 - 09:34
Bedankt Elise. Tof dat jullie daarover op dezelfde golflengte zitten, vrij essentieel... Bij mij is het niet evident / gemakkelijk, met een partner die afkerig is om ook maar iets uit te hangen en een dochter die begint te puberen. Maar ik tracht creatief toch iets in die richting te doen :-): ik merk dat (mijn) kinderen ook nood hebben a structuur. Alvast proficiat m je overzicht en praktisch tool!
Edwin 6 oktober 2021 - 15:39
Jou A4 planning uit je boek ga ik uitproberen. Ben deze week net gestart. Misschien volgt command center later. Tot nu toe heb ik alle afspraken in google agenda staan die ik op telefoon en browser kan bekijken. Browser is handig want dan hoef je niet te priegelen op een klein scherm. Ik vraag mij af waar jij de afspraken voor volgende week en later vastlegt. En valt het dubbele bijhouden mee als je ook een andere agenda hebt? (in sync houden). Voor boodschappenlijstje gebruik ik de app Bring. Waar ik ook ben, als ik merk dat ik iets moet halen of bijna op is dan zet ik het op de lijst. De lijst kun je ook delen met een ander (partner/huisgenoot). Beide kunnen er iets opzetten. Ook met foto van verpakking. Handig voor mij, heb ik een beetje idee hoe het eruit ziet, zoekt gemakkelijker. Als je onverwachts boodschappen moet halen dan heb je altijd boodschappenlijstje bij je. Volgorde kun je aanpassen naar jouw favoriete winkel. Dus je kunt loopvolgorde groente, vlees, brood etc. aangeven. Bonuskaart kun je er ook inzetten. Bevalt mij supergoed.
Add Comment